onsdag 8 oktober 2008

Hissarna i tunnelbanan

Det är känt att de används som offentlig toalett. Jag kommer med min dubbelvagn (som nätt och jämt går in), dörren sitter liksom fast, eller att ngn håller emot när jag försöker öppna. Märkligt tänker jag, men ser genom glaset någon som sitter på huk. Får upp dörren tillräckligt för att se, där sitter en dam på huk och gör sina behov (detta är på eftermiddagen), säger att det inte finns någon toalett, att hon var tvungen medans hon fortsätter att hålla emot. Själv står jag paralyserad och väntar snällt på min tur, att får åka hiss i kiss.

Tänker på varför jag inte sa något eller blev förbannad? Är jag rädd för att ta strid för våra hissar? Ska jag och mina barn också göra våra behov varsomhelst bara för att det inte finns någon toalett i närheten? Då kan jag säga att det hade hänt ett antal gånger. Nu tjatar jag på barnen, du måste hålla dig, och håller själv på att spricka.

Vad ska man göra åt det här? Betalhissar? Ja varför inte, då subventionerade till pensionärer och barnfamiljer.

(Sidospår)
Varför kan det inte finnas mer offentliga toaletter? Kan tänka mig att betala några ören mer i skatt (kan inte vara mer). Är det bara de ”utsatt” i samhället och jag (barnfamiljer) som har det här problemet? Vad gör alla andra (vanliga)?, typ under en söndagspromenad och nöden är där?

Kissfria hissar till alla!

2 kommentarer:

Tingeling sa...

Jag står helt bakom ditt krav! Äckligt är vad det är. Och orimligt. Heja Fiffigananette! Upp till kamp!

Anonym sa...

fan va häpen jag hade blivit av en dam satt där.... och väldigt full i skratt, har aldrig tänkt mig att vanligt folk andvänder hissarna som toalett... hade aldrig slagit mig att gå dit när man nästan spriker, har bara trot att det var fyllisar som gjorde så! helt otroligt hihi!!!