onsdag 8 oktober 2008

BVC

Var på bvc med lilltjejen. Det är bra att de finns men jag blir ”ibland” stressad och irriterad. Det är äldre damer (i alla fall på mitt bvc) som tror de vet allt och de förlitar sig till sina kurvor. När togs de fram och varför ska alla in i kurvor?

Mina barn är små, både till längd och vikt. De enda bvc damerna fokuserar på är om de får i sig tillräckligt med mat. Blir ledsen för jag har barn som är tidigt utvecklade, tyvärr inte viktmässigt. Min minsta tjej som är drygt 10 månader går snart själv. Det pratar bvc inte om, typ gud vad roligt eller vad duktig hon är. Det blir väl mycket fokus på mat. Jag lagar all mat och lägger i extra fett (och då rejält) till alla mina tre barn, då det inte bara är lilltjejen som är tunn.

De går ändå inte upp tillräckligt enligt bvc´s kurvor. Ska jag tvinga dem att äta mer och knyta fast dem i soffan? Då kanske de skulle gå upp några extra gram.
Tänker på dem som har det motsatta, att de har överviktiga barn. Bvc måste ju ligga på dem som hökar, för det är väl värre att vara överviktig?

Nu är jag en ganska (om jag får säga det själv) erfaren mamma. Jag kan inte ändra på mina barn som förmodligen ärvt mina och min mans gener, inte många äpplen höga och inte så herrans många kilo tunga.

3 kommentarer:

Tingeling sa...

Äh, skit i vad de säger! Det är dina barn och du vet bäst. Har väldigt svårt att förstå varför alla ska behöva passa in i en mall? Leve mångfalden!

Babushkadockan sa...

Strunta i de där kurvorna, visste du att de är framtagna för barn i u-länder som behöver vara fetare för att kunna klara sig bättre undan svält. Du är en fantastisk mamma och dina barn är underbara.

Mia sa...

Hej Kusin!
Vad roligt det är att följa din blogg. Du är duktig på att skriva.
Ang. BVC så håller jag med om att BM låser sig fast på dessa kurvor. Min andra son var oxå ganska liten och det var ganska mycket prat om det helatiden. Det sades helatiden - du måste amma honom! Precis som om jag inte gjorde det...sen när jag började jag ge honom ersättning och han blev rundare..då sa hon -du måste ju sluta ge han mat på natten nu. Så det är nog aldrig bra hur man än gör enligt dom. -nä man ska lyssna på sig själv. Man vet ju ändå bäst som mamma!